2010/09/21

About Mandriva

This post is about my own opinion on the whole Mandriva issue.
(for the Italian version, keep scrolling)


The Fork


I think that putting up a forked project for the "community" edition of Mandriva (Mageia) is good. This should become what Fedora is for Redhat, a community-driven distribution, high on Mandriva standards and willfull to embrace new technologies in Cooker.

The Company


The company should leverage Mageia by producing a derived distribution from the stable version, including former One live editions, and selling powerpacks. From the solid base, they should expand and integrate the Enterprise Editions

The Community


Having both Mageia and Mandriva, the community should try to integrate both distribution to work with binary packages in the contrib, plf and mib repositories, so you should have binary compatibility in the stable Mageia version and in Mandriva. Projects like Codeina should go on and simply just work.

The Future


We will see if the sinergy will work correctly as I hope. In the meantime, having a backup project like Mageia, will easy the transition for many users, including myself. For now, I'm postponing the migration to CentOS as it seemed so obvious to do it just a few days ago.



Italian


Il fork


Credo che mettere in piedi un progetto fork per la comminity edition di Mandriva (Mageia) è una buona cosa. Dovrebbe diventare ciò che Fedora è per Redhat, una distribuzione incentrata sulla comunità, che mantiene gli standard di Mandriva per quanto riguarda gli obiettivi e che non oppone resistenza all'introduzione di nuove tecnologie in Cooker.

L'azienza


L'azienda dovrebbe utilizzare al meglio il materiale prodotto da Mageia, creando una distribuzione derivata dalla versione stabile di quest'ultima, compresa la versione live One e vendere la versione Powerpack. Dalla solida base della versione stabile, dovrebbe espandere e integrare la Enterprise Edition.

La comunità


Avendo a disposizione Mageia e Mandriva, la comunità dovrebbe integrare gli sforzi per consentire a entrambe di lavorare con i pacchetti binari dei repository contrib, plf e mib; in modo da avere la compatibilità binaria tra la versione stabile di Mageia e Mandriva. I progetti come Codeina dovrebbero semplicemente funzionare, come prima.

Il futuro


Vedremo se le sinergie funzioneranno come mi aspetto. Nel frattempo, avere una seconda soluzione grazie a Megia, faciliterà il momento di transizione per molti utenti, incluso me. Per il momento, sto ritardando la migrazione a CentOS, che sembrava la cosa migliore da fare solo alcuni giorni fa.

No comments:

Post a Comment